Vad går kortspelet ut på?
Fyrmanswhist går ut på att ta så många stick som möjligt i ”spel” eller att undvika att ta stick i ”pass”. Målet är att samla poäng genom att uppfylla dessa mål.
Fyrmanswhist regler
- Förberedelser:
- Blanda kortleken noggrant.
- Givare utses första given genom lottdragning. Därefter vandrar given till näste spelare efter varje omgång.
- Given:
- Givaren delar ut korten ett och ett till spelarna tills alla kort är utdelade.
- Alla får titta på sina kort och bestämma om de ska spela ”pass” eller ”spel”.
- Man markerar sitt val genom att lägga ett rött kort underst bland sina kort för ”spel” eller ett svart kort för ”pass”.
- Välja:
- Förste man efter given börjar visa sitt understa kort.
- Om kortet är svart, visar nästa spelare sitt understa kort, och så vidare.
- Om alla visar ett svart kort blir det ”pass”. Om någon visar ett rött kort avbryts visandet och det blir ”spel”.
- Spel:
- Spelaren som sitter närmast före den som visade rött börjar.
- Målet är att ta så många stick som möjligt.
- Spelaren som spelar ut först spelar en valfri färg, och resten av spelarna lägger varsitt kort i samma färg. Har man inte kort i färgen, får man saka, alltså slänga valfritt kort.
- Den spelare som vinner sticket (högsta kortet i den spelade färgen) samlar ihop korten i en hög med baksidan upp och inleder nästa stick.
- Pass:
- Förste spelaren efter givaren börjar.
- Målet är att undvika att ta stick.
- Spelet går i övrigt till på samma sätt som i ”spel”.
- Poängberäkning:
- Spel: Man får ett poäng för varje stick fler än sex stick. Om motståndarlaget valde ”spel” får man dubbelt poäng.
- Pass: Man får poäng för varje stick färre än sju stick.
- Spelets mål:
- Man spelar oftast tills något lag uppnår tretton poäng.
- Alternativt kan man spela så att alla får ge en gång var.
Spelstrategi och tips:
- Planera ditt val: Tänk noga igenom om du ska välja ”pass” eller ”spel” beroende på dina kort.
- Följ färg: Försök att följa färgen som spelas för att maximera dina chanser att ta stick i ”spel”.
- Undvik stick i ”pass”: Lägg låga kort tidigt för att undvika att ta stick i ”pass”.
Exempel på en spelomgång:
- Förberedelser:
- Spelare 1 är givare och delar ut korten.
- Alla spelare tittar på sina kort och markerar sina val.
- Välja:
- Spelare 2 visar sitt understa kort som är svart.
- Spelare 3 visar sitt understa kort som är svart.
- Spelare 4 visar sitt understa kort som är rött. Det blir ”spel”.
- Spel:
- Spelare 4 spelar ut en hjärter 10.
- Spelare 1 lägger en hjärter 8.
- Spelare 2 lägger en hjärter kung.
- Spelare 3 lägger en hjärter 5. Spelare 2 vinner sticket och spelar ut nästa kort.
- Poängberäkning:
- Efter alla stick har spelats, räknar lagen sina stick och poängen noteras.
- Efter alla stick har spelats, räknar lagen sina stick och poängen noteras.
- Avsluta spelet:
- Spelet fortsätter tills ett lag når tretton poäng eller tills alla har gett en gång var.