4 spelare

Fyrmanswhist Kortspel

SPELTID

30-60 minuter

ANTAL SPELARE

4 spelare

REGLER & PROTOKOLL

Vill du inte spela Fyrmanswhist Kortspel? Sök efter ett kortspel du vill spela.

Vad går kortspelet ut på?

Fyrmanswhist går ut på att ta så många stick som möjligt i ”spel” eller att undvika att ta stick i ”pass”. Målet är att samla poäng genom att uppfylla dessa mål.


Fyrmanswhist regler

  1. Förberedelser:
    • Blanda kortleken noggrant.
    • Givare utses första given genom lottdragning. Därefter vandrar given till näste spelare efter varje omgång.
  2. Given:
    • Givaren delar ut korten ett och ett till spelarna tills alla kort är utdelade.
    • Alla får titta på sina kort och bestämma om de ska spela ”pass” eller ”spel”.
    • Man markerar sitt val genom att lägga ett rött kort underst bland sina kort för ”spel” eller ett svart kort för ”pass”.
  3. Välja:
    • Förste man efter given börjar visa sitt understa kort.
    • Om kortet är svart, visar nästa spelare sitt understa kort, och så vidare.
    • Om alla visar ett svart kort blir det ”pass”. Om någon visar ett rött kort avbryts visandet och det blir ”spel”.
  4. Spel:
    • Spelaren som sitter närmast före den som visade rött börjar.
    • Målet är att ta så många stick som möjligt.
    • Spelaren som spelar ut först spelar en valfri färg, och resten av spelarna lägger varsitt kort i samma färg. Har man inte kort i färgen, får man saka, alltså slänga valfritt kort.
    • Den spelare som vinner sticket (högsta kortet i den spelade färgen) samlar ihop korten i en hög med baksidan upp och inleder nästa stick.
  5. Pass:
    • Förste spelaren efter givaren börjar.
    • Målet är att undvika att ta stick.
    • Spelet går i övrigt till på samma sätt som i ”spel”.
  6. Poängberäkning:
    • Spel: Man får ett poäng för varje stick fler än sex stick. Om motståndarlaget valde ”spel” får man dubbelt poäng.
    • Pass: Man får poäng för varje stick färre än sju stick.
  7. Spelets mål:
    • Man spelar oftast tills något lag uppnår tretton poäng.
    • Alternativt kan man spela så att alla får ge en gång var.

Spelstrategi och tips:

  • Planera ditt val: Tänk noga igenom om du ska välja ”pass” eller ”spel” beroende på dina kort.
  • Följ färg: Försök att följa färgen som spelas för att maximera dina chanser att ta stick i ”spel”.
  • Undvik stick i ”pass”: Lägg låga kort tidigt för att undvika att ta stick i ”pass”.

Exempel på en spelomgång:

  1. Förberedelser:
    • Spelare 1 är givare och delar ut korten.
    • Alla spelare tittar på sina kort och markerar sina val.
  2. Välja:
    • Spelare 2 visar sitt understa kort som är svart.
    • Spelare 3 visar sitt understa kort som är svart.
    • Spelare 4 visar sitt understa kort som är rött. Det blir ”spel”.
  3. Spel:
    • Spelare 4 spelar ut en hjärter 10.
    • Spelare 1 lägger en hjärter 8.
    • Spelare 2 lägger en hjärter kung.
    • Spelare 3 lägger en hjärter 5. Spelare 2 vinner sticket och spelar ut nästa kort.
  4. Poängberäkning:
    • Efter alla stick har spelats, räknar lagen sina stick och poängen noteras.
  5. Avsluta spelet:
    • Spelet fortsätter tills ett lag når tretton poäng eller tills alla har gett en gång var.
DELA DETTA KORTSPEL

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *