3-7 spelare

Jazz Kortspel

SPELTID

30-60 minuter

ANTAL SPELARE

3-7 spelare

REGLER & PROTOKOLL

Vill du inte spela Jazz Kortspel? Sök efter ett kortspel du vill spela.

Vad går kortspelet ut på?

Målet med Jazz är att undvika att förlora poäng genom att ta hem oönskade stick eller kort under spelets gång. I den sista given ska spelarna försöka bli av med alla sina kort så snabbt som möjligt.


Jazz regler

  1. Förberedelser:
    • Blanda kortleken noggrant.
    • Ta bort en eller flera tvåor så att alla spelare får lika många kort.
    • Dela ut korten så att alla spelare får lika många.
  2. Spelets gång:
    • Första given:
      • Den spelare som sitter till vänster om given lägger ut ett kort med framsidan upp.
      • Övriga spelare lägger ut kort i samma färg (om möjligt), annars läggs kort i annan färg.
      • Den som lagt ut det högsta kortet i den utspelade färgen tar hem sticket och lägger ut ett nytt kort.
      • Varje stick som tas hem ger -1 poäng.
    • Andra given:
      • Varje klöver som tas hem ger -1 poäng.
    • Tredje given:
      • Varje dam som tas hem ger -5 poäng.
    • Fjärde given:
      • Den som tar hem klöver kung förlorar 15 poäng.
    • Femte given:
      • Den som tar sista sticket förlorar 20 poäng.
    • Sista given:
      • Den som står i tur att lägga ut första kortet ska lägga ut en sjua.
      • Om spelaren inte har en sjua, måste de passa till nästa spelare.
      • På sjuns ena sida läggs 8, 9 osv. upp till ess.
      • På sjuns andra sida läggs 6, 5 osv. ner till 2. Alla kort måste vara i samma färg.
      • Varje spelare har rätt att lägga ut ytterligare sjuor och bygga på dem.
      • Den som först blir av med alla sina kort vinner partiet och får 80 pluspoäng.
  3. Vem vinner?
    • Spelet fortsätter med flera givar tills en spelare når ett förutbestämt poängmål eller efter ett överenskommet antal givar.
    • Den spelare med högst poäng när spelet slutar vinner.

Spelstrategi och tips:

  • Undvik oönskade kort: Försök att inte ta hem klöver, damer, klöver kung eller sista sticket när dessa är oönskade.
  • Planera dina drag: Försök att planera vilka kort du lägger ut för att undvika att ta hem oönskade stick eller kort.
  • Spara viktiga kort: I sista given, försök att spara sjuor och kort som kan byggas runt dem.

Exempel på en spelomgång:

  1. Förberedelser:
    • Varje spelare får lika många kort efter att en eller flera tvåor har tagits bort.
  2. Första given:
    • Spelare 1 lägger ut en hjärter 5.
    • Spelare 2 lägger ut en hjärter 9.
    • Spelare 3 lägger ut en hjärter kung.
    • Spelare 3 tar hem sticket och lägger ut nästa kort.
  3. Andra given:
    • Varje klöver som tas hem ger -1 poäng.
    • Spelare 2 tar hem två klöver och förlorar 2 poäng.
  4. Sista given:
    • Spelare 1 lägger ut en sjua.
    • Spelare 2 lägger en sexa bredvid sjuan.
    • Spelare 3 lägger en åtta bredvid sjuan.
    • Spelare 2 lägger en sjua och bygger en ny sekvens.
    • Spelare 3 blir först med att bli av med alla sina kort och vinner partiet med 80 pluspoäng.

DELA DETTA KORTSPEL

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *