Vad går kortspelet ut på?
Målet med Jazz är att undvika att förlora poäng genom att ta hem oönskade stick eller kort under spelets gång. I den sista given ska spelarna försöka bli av med alla sina kort så snabbt som möjligt.
Jazz regler
- Förberedelser:
- Blanda kortleken noggrant.
- Ta bort en eller flera tvåor så att alla spelare får lika många kort.
- Dela ut korten så att alla spelare får lika många.
- Spelets gång:
- Första given:
- Den spelare som sitter till vänster om given lägger ut ett kort med framsidan upp.
- Övriga spelare lägger ut kort i samma färg (om möjligt), annars läggs kort i annan färg.
- Den som lagt ut det högsta kortet i den utspelade färgen tar hem sticket och lägger ut ett nytt kort.
- Varje stick som tas hem ger -1 poäng.
- Andra given:
- Varje klöver som tas hem ger -1 poäng.
- Tredje given:
- Varje dam som tas hem ger -5 poäng.
- Fjärde given:
- Den som tar hem klöver kung förlorar 15 poäng.
- Femte given:
- Den som tar sista sticket förlorar 20 poäng.
- Sista given:
- Den som står i tur att lägga ut första kortet ska lägga ut en sjua.
- Om spelaren inte har en sjua, måste de passa till nästa spelare.
- På sjuns ena sida läggs 8, 9 osv. upp till ess.
- På sjuns andra sida läggs 6, 5 osv. ner till 2. Alla kort måste vara i samma färg.
- Varje spelare har rätt att lägga ut ytterligare sjuor och bygga på dem.
- Den som först blir av med alla sina kort vinner partiet och får 80 pluspoäng.
- Första given:
- Vem vinner?
- Spelet fortsätter med flera givar tills en spelare når ett förutbestämt poängmål eller efter ett överenskommet antal givar.
- Den spelare med högst poäng när spelet slutar vinner.
Spelstrategi och tips:
- Undvik oönskade kort: Försök att inte ta hem klöver, damer, klöver kung eller sista sticket när dessa är oönskade.
- Planera dina drag: Försök att planera vilka kort du lägger ut för att undvika att ta hem oönskade stick eller kort.
- Spara viktiga kort: I sista given, försök att spara sjuor och kort som kan byggas runt dem.
Exempel på en spelomgång:
- Förberedelser:
- Varje spelare får lika många kort efter att en eller flera tvåor har tagits bort.
- Varje spelare får lika många kort efter att en eller flera tvåor har tagits bort.
- Första given:
- Spelare 1 lägger ut en hjärter 5.
- Spelare 2 lägger ut en hjärter 9.
- Spelare 3 lägger ut en hjärter kung.
- Spelare 3 tar hem sticket och lägger ut nästa kort.
- Andra given:
- Varje klöver som tas hem ger -1 poäng.
- Spelare 2 tar hem två klöver och förlorar 2 poäng.
- Sista given:
- Spelare 1 lägger ut en sjua.
- Spelare 2 lägger en sexa bredvid sjuan.
- Spelare 3 lägger en åtta bredvid sjuan.
- Spelare 2 lägger en sjua och bygger en ny sekvens.
- Spelare 3 blir först med att bli av med alla sina kort och vinner partiet med 80 pluspoäng.