3-4 spelare

Vira Kortspel

SPELTID

45-90 minuter

ANTAL SPELARE

3-4 spelare

REGLER & PROTOKOLL

Vill du inte spela Vira Kortspel? Sök efter ett kortspel du vill spela.

Vad går kortspelet ut på?

Vira är ett sticktagningsspel med budgivning där en spelare spelar ensam mot de andra två. Målet är att vinna stick enligt det kontrakt som bjudits.


Vira regler

  1. Förberedelser:
    • Blanda kortleken noggrant.
    • Dela ut tretton kort till varje spelare. De övriga tretton korten bildar talongen.
    • Om man spelar på fyra, turas man om att stå över varje giv.
  2. Budgivning:
    • Budgivningen avgör vem som blir spelförare och vilket kontrakt som skall spelas.
    • Kontrakten kan vara trumfspel eller misärspel. I trumfspel försöker spelföraren ta minst ett visst antal stick, medan i misärspel ska spelföraren ta exakt noll stick.
    • Spelföraren kan utnyttja talongen på olika sätt beroende på kontraktet:
      • Köpspel: Spelföraren köper valfritt antal kort från talongen.
      • Solospel: Spelföraren spelar endast med sina egna kort.
      • Gaskspel: Spelföraren tar hela talongen.
  3. Kontrakten:
    • I vanliga köpspel väljer spelföraren trumf före köpet.
    • I turnéer slås talongens översta kort upp och anger trumf.
    • I vinglar väljer spelföraren trumf från de två översta korten i talongen.
    • I tringel väljer spelföraren trumf från de tre översta korten i talongen.
  4. Sticktagning:
    • Spelarna måste om möjligt följa färg. Om de inte kan, får de spela vilket kort som helst.
    • Om trumf spelas till sticket, vinns sticket av det högsta trumfkortet. Annars vinner det högsta kortet i den utspelade färgen.
  5. Resultat:
    • När sticktagningen är över, räknar man antalet stick som spelföraren har tagit.
    • Om målet för kontraktet är uppfyllt, har spelföraren gått hem.
    • Om målet missas med ett stick, har spelföraren gått bet.
    • Om målet missas med två stick eller fler, har spelföraren gått kodilj.
  6. Vinst och förlust:
    • Vinst och förlust markeras med spelmarker.
    • Traditionellt används en virapulla, en liten cirkulär burk med fyra skålar med spelmarker i olika färger.
    • Spelare som går bet eller kodilj betalar till pullan, och spelare som går hem får betalt ur pullan.
    • Pinnbetalning sker direkt mellan spelarna.

Spelstrategi och tips:

  • Avpassning av bud: I vissa virakretsar förväntas spelare bjuda vidare för att ge motstånd till spelföraren, även om de inte har bra kort.
  • Försvarsstyrka: Anpassa buden för att ge motståndaren en utmaning utan att själv riskera för mycket.

Exempel på en spelomgång:

  1. Budgivning:
    • Spelare 1 bjuder ett köpspel med hjärter som trumf.
    • Spelare 2 bjuder vingel.
    • Spelare 3 passar.
    • Spelare 1 vinner budgivningen och blir spelförare.
  2. Spel:
    • Spelare 1 köper två kort från talongen och väljer hjärter som trumf.
    • Spelarna spelar ut kort enligt reglerna för sticktagning.
    • Efter sticktagningen räknar Spelare 1 antalet stick som vunnits.
  3. Resultat:
    • Om Spelare 1 uppfyller målet för kontraktet, går denne hem och vinner.
    • Om målet missas med ett stick, går Spelare 1 bet och betalar till pullan.
    • Om målet missas med två stick eller fler, går Spelare 1 kodilj och betalar mer till pullan.
DELA DETTA KORTSPEL

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *